Leef jij zoals je dat wilt?

Wees eerlijk......... heb jij last van 1 of meerdere van de volgende punten?

  • Niet blij of tevreden op je werk of in je privé leven?
  • Heb je het gevoel in een mallemolen te zitten en denk je, is dit het nou?
  • Weet je niet hoe het anders kan?
  • Ervaar je stress of onrust?
  • Voel jij je erg futloos, angstig, verdrietig, boos of schuldig?
  • Vind je het moeilijk het overzicht te bewaren?
  • Kan je moeilijk "nee" zeggen of je grenzen aangeven?
  • Weet je niet wat je wilt of ben je besluiteloos?
  • Loop je vast met je loopbaan?
  • Lukt het je niet om je dromen of wensen te realiseren?
  • Heb je veel moeite met afscheid?

 

Leef jij zoals je dat wilt?

In mijn praktijk werk ik met bovenstaande (levens)vraagstukken. Het leven is een leerschool en coaching kan jou helpen om verder te groeien in je ontwikkeling (zie: De Coaching). Vaak doe je dingen omdat het van je verwacht wordt. Zonder je daarbij af te vragen of dat wel echt datgene is dat je het liefste wilt.

Als je ontdekt wat je wilt, wat je kan en wat je mogelijkheden zijn, is het alleen nog de stap naar het doen, het daadwerkelijk realiseren. Ik help je graag om jouw weg te vinden en je eigen leven vorm te geven. Dat betekent vaak het maken van nieuwe keuzes en het veranderen van je gedrag.

Daarbij zet ik verschillende methoden en technieken in (RET, NLP, Systeemdenken, Transactionele analyse, Mindfulness, MDI, Psychologie van Jung, Opstellingen, Rescripting, Stereokijken, Zelfmanagement, Creatieve interventies, In- en ontspanning). De inzet daarvan is afhankelijk van jouw persoonlijke doelstelling en wat er bij jou als mens past.

 

Wanneer is coaching iets voor jou?

Onderstaand zie je verschillende voorbeelden. Als jij je herkent in een aantal van deze voorbeelden kan coaching jou helpen om daar op een andere en goede manier mee om te gaan.

Het leven. Als je niet kan genieten van alles dat het leven jou brengt. Je voelt je ontevreden met je leven of met een onderdeel uit je leven (werk/relatie/gezondheid/zingeving). Je behoefte hebt aan tijd voor jezelf maar je wordt opgeslokt door de waan van de dag. Je hebt geen zeggenschap over je tijd, het wordt bepaald door gezin, vrienden, werk. Je steeds weer tegen 't zelfde aanloopt en je weet niet hoe het anders kan. Je weet niet goed wat je wilt. Je hebt last van uitstel gedrag. Je hebt een hele hoge lat voor jezelf en daardoor raak je uitgeput. Je ervaart chaos in je huis of in je hoofd. Als je niet jezelf kan zijn.

Ingrijpende gebeurtenis. Als je afscheid hebt moeten nemen van een geliefde of dierbare (door bijvoorbeeld scheiding of overlijden) en daarin vastloopt. Als je negatieve gevolgen ervaart van een ingrijpende gebeurtenis, bijvoorbeeld agressie een ongeluk of ziekte. Als je geen vertrouwen meer hebt in alles wat eerst zo vanzelfsprekend was, je lijf, je medemens, de wereld.

Werk. Als je moeite hebt met communiceren op het werk. Als je altijd aan het werk bent en je het niet kan loslaten. Als je een leuke baan hebt maar het wordt je toch teveel. Als je moeite hebt om het overzicht te bewaren. Als je je niet meer goed kan concentreren of je heel gespannen voelt over je werk. Als je worstelt met het leidinggeven. Als er competenties zijn die je graag verder wilt ontwikkelen.  Als je altijd aan het werk bent en je het niet los kan laten. Als je een baan hebt die, als je eerlijk bent, niet bij je past en je plezier mist in wat je doet.

Gevoel in hart, hoofd en lijf. Als je onzekerheid ervaart, je snel prikkelbaar bent. Slecht slaapt of je onrustig voelt. Als je last hebt van teveel: angst, stress, boosheid schaamte, schuld of verdriet. Je weinig energie hebt. Je veel aan het piekeren bent. Als je lichamelijke of geestelijke vermoeidheid ervaart. Als je bang bent om niet goed genoeg te zijn, afgewezen te worden. Als je bang bent voor de dood of eenzaamheid ervaart.